• OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • 24.11.14, 16:35
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kasutatud autod löögi all

Kasutatud autode turu usina kontrollimise tulemusena viimase aasta jooksul on autode müügilt rohkem makse laekunud, ent autode esmane registreerimine on vähenenud viie protsendi võrra.
Tarbijakaitseameti peadirekotis Andres Sooniste (vasakult), maksuameti peadirektor Marek Helm ja AMTELi juht Arno Sillat
  • Tarbijakaitseameti peadirekotis Andres Sooniste (vasakult), maksuameti peadirektor Marek Helm ja AMTELi juht Arno Sillat Foto: Raul Mee
Maksu-, tarbijakaitse-, maantee- ja politseiamet alustasid eelmise aasta kevadel kasutatud autode turu reguleerimist. Selleks on senimaani kontrollitud 104 ettevõtet ja üheksat automüügiplatsi, alustatud on 60 väärteomenetlust. Tihedat kontrollimist kavatsetakse jätkata.
Kontrollide tulemusena on autode esmane Eestisse arvele võtmine vähenenud 2397 auto võrra ehk langenud 5,6%. Uute sõidukite esmaregistreerimise osakaal on see-eest suurenenud 5%. Möödunud aastal kasvas autode esmaregistreerimine esimese kümne kuuga 68 auto võrra.
Maanteeameti peadirektor Aivo Adamson ütles, et kasutatud autode turu reguleerimise eesmärk pole mingisuguste kindlate ettevõtete väljasuretamine, vaid liiklemise turvaliseks muutmine – tehniliselt mitte korras autosid müüakse ja kasutatakse vähem. Sellegipoolest on esmakordselt Eesti liiklusregistris arvele võetud autod muutunud eakamaks. Kui möödunud aastal oli autode keskmine vanus 8,2, siis sel aastal on vanus kasvanud 8,8 peale.
Tasub teada
Uuemate kasutatud sõiduautode (2009. aasta ja uuemad) esmaregistreerimiste arv on eelmise aasta novembrist langenud kokku 20%.
Vanemate sõiduautode esmaregistreerimiste arv on aastaga langenud kümmekond protsenti.
Pöördumiste arv tarbijakaitseametisse on aastaga kasvanud 26%, sh infotelefoni pöördumiste arv 41%.
Aastaga on kasutatud autosid müüvate ettevõtete kontrollimise käigus tehtud 60 väärteomenetlust. Trahvid on jäänud 50-1600 euro vahemikku.
Ostja eelistab autot, mis on varem Eestis registreeritud ehk kindla ajalooga või täiesti uut sõiduautot.
Allikas: tarbijakaitseamet, maanteeamet, maksuamet
Maksuameti peadirektor Marek Helm märkis, et olukord kasutatud autode turul on võrreldes eelmise aastaga oluliselt muutunud. Näiteks on tema sõnul uuemate kasutatud autode müügiga tegelevatelt kontrollitud ettevõtetelt laekunud kolm miljonit eurot rohkem käibemaksu. Kogu sõidukite sektoris on möödunud aasta detsembrist selle aasta oktoobrini laekunud varasemast koguni 5,4 miljonit eurot rohkem käibemaksu.
Ostja on teadlikum
Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul on kasutatud autode turu suurim kitsaskoht see, et sõidukite müügikuulutused ei ühti reaalsusega – tihtipeale jäetakse mingi informatsioon auto kohta ütlemata või esitatakse üleüldse puudulikku teavet. Selle parandamiseks on korraldatud kaks üle-eestilist teavituskampaaniat „Kasutatud auto osta targalt!“, tänu millele on Sooniste sõnul tõusnud nii ettevõtjate kui ka tarbijate teadlikkus.
Näiteks on tarbijakaitseameti poole pöördumiste arv kasvanud eelmise aastaga võrreldes 26%. „Ostjad teavad rohkem oma õigusi ja seepärast peavad ettevõtjad rohkem rõhuma kvaliteedile,“ rääkis Sooniste. Ta lisas, et just müüja on see, kes vastutab võimalike altminekute eest, sest müüja on ainuke, kes saab uurida sõidukite täpset ajalugu ja tausta. „Seaduse mõistes on ka tegevusetus eksitav kauplemisvõte,“ ütles ta.
Põhja prefektuuri prefekt Kristian Jaani ütles, et kasutatud autot ostma minnes on tarbijal juba suhtumine täiesti vale. „Autot ostma minnes mõeldakse, et ju ma ikka saan natuke petta ka. See pole normaalne,“ märkis ta. Tema sõnul peaks ostja alati teadma, millises seisukorras sõiduki ta soetab, sest auto tehniline seisukord võib liikluses osutuda elu ja surma küsimuseks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.24, 14:38
Tele2 näide: põlvkondade vastandamine tööelus edasi ei vii, oluline on leida ühisosa
Palju räägitakse kääridest generatsioonide vahel, tunduvalt vähem aga erinevate põlvkondade ühisosast. Edukaks koostoimimiseks ja tulemuste saavutamiseks on hädavajalik koostöö, ent kuidas tagada selle viljakus, kui inimesed hindavad üksteist vanuse järgi? Tele2 personalivaldkonna juht Helena Viiroja ja personalipartner Kerli Möldre räägivad, kuidas on neil lahendatud põlvkondade erinevuse küsimus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele